----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Minima Black Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 26 Feb 2004 Updated by: Blogger Team ----------------------------------------------- */ /* Variable definitions ==================== */ /* Use this with templates/template-twocol.html */ body { background:#191919;background-image:url(http://i943.photobucket.com/albums/ad272/Mipsan/bkg22_2010-1.jpg);background-position: center; background-repeat:no-repeat; background-attachment: fixed; margin:0; color:#665700; font:x-small "Maiandra GD", Trebuchet, Verdana, Sans-serif; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; text-align: center; } a:link { color:#5e4241; text-decoration:none; } a:visited { color:#415e53; text-decoration:none; } a:hover { color:#6f3c1b; text-decoration:underline; } a img { border-width:0; } /* Header ----------------------------------------------- */ #header-wrapper { width:660px; margin:10 auto 20px; border:1px solid #ffffcc; } #header-inner { background-position: top; margin-left: auto; margin-right: auto; } #header { margin: 5px; border: 1px solid #ffffcc; text-align: center; color:#cccccc; } #header h1 { margin:5px 5px 0; padding:15px 20px .25em; line-height:1.2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; font: normal bold 200% 'Maiandra GD',Trebuchet,Verdana,Sans-serif; } #header a { color:#cccccc; text-decoration:none; } #header a:hover { color:#cccccc; } #header .description { margin:0 5px 5px; padding:0 20px 15px; max-width:700; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; line-height: 1.4em; font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Verdana, Sans-serif; color: #777777; } #header img { margin-left: auto; margin-right: auto; } /* Outer-Wrapper ----------------------------------------------- */ #outer-wrapper { background: #ffffcc; margin: 0 auto; padding: 40px; width: 700px; } #main-wrapper { width: 500px; float: left; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } #sidebar-wrapper { width: 200px; float: right; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } /* Headings ----------------------------------------------- */ h2 { margin:1.5em 0 .75em; font:normal bold 78% Georgia, Times, serif; line-height: 1.4em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#485e41; } /* Posts ----------------------------------------------- */ h2.date-header { margin:1.5em 0 .5em; } .post { margin:.5em 0 1.5em; border-bottom:1px dotted #ffffcc; padding-bottom:1.5em; } .post h3 { margin:.25em 0 0; padding:0 0 4px; font-size:140%; font-weight:normal; line-height:1.4em; color:#6f3c1b; } .post h3 a, .post h3 a:visited, .post h3 strong { display:block; text-decoration:none; color:#6f3c1b; font-weight:bold; } .post h3 strong, .post h3 a:hover { color:#665700; } .post-body { margin:0 0 .75em; line-height:1.6em; } .post-body blockquote { line-height:1.3em; } .post-footer { margin: .75em 0; color:#485e41; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Arial, Verdana, Sans-serif; line-height: 1.4em; } .comment-link { margin-left:.6em; } .post img { padding:4px; border:1px solid #ffffcc; } .post blockquote { margin:1em 20px; } .post blockquote p { margin:.75em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments h4 { margin:1em 0; font-weight: bold; line-height: 1.4em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color: #485e41; } #comments-block { margin:1em 0 1.5em; line-height:1.6em; } #comments-block .comment-author { margin:.5em 0; } #comments-block .comment-body { margin:.25em 0 0; } #comments-block .comment-footer { margin:-.25em 0 2em; line-height: 1.4em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; } #comments-block .comment-body p { margin:0 0 .75em; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .feed-links { clear: both; line-height: 2.5em; } #blog-pager-newer-link { float: left; } #blog-pager-older-link { float: right; } #blog-pager { text-align: center; } /* Sidebar Content ----------------------------------------------- */ .sidebar { color: #5e4241; line-height: 1.5em; } .sidebar ul { list-style:none; margin:0 0 0; padding:0 0 0; } .sidebar li { margin:0; padding-top:0; padding-right:0; padding-bottom:.25em; padding-left:15px; text-indent:-15px; line-height:1.5em; } .sidebar .widget, .main .widget { border-bottom:1px dotted #ffffcc; margin:0 0 1.5em; padding:0 0 1.5em; } .main .Blog { border-bottom-width: 0; } /* Profile ----------------------------------------------- */ .profile-img { float: left; margin-top: 0; margin-right: 5px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0; padding: 4px; border: 1px solid #ffffcc; } .profile-data { margin:0; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Arial, Verdana, Sans-serif; color: #485e41; font-weight: bold; line-height: 1.6em; } .profile-datablock { margin:.5em 0 .5em; } .profile-textblock { margin: 0.5em 0; line-height: 1.6em; } .profile-link { font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Arial, Verdana, Sans-serif; text-transform: uppercase; letter-spacing: .1em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { width:660px; clear:both; margin:0 auto; padding-top:15px; line-height: 1.6em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; text-align: center; } -->

lördag, maj 01, 2010

Firandet av C...

Idag har vi 'firat' C. Min familj var här och käkade lite smörgåstårta och öltårta. Vi hade gått ihop och köpt en ny skrivare till C. Den vi har är bara till låns och vår är trasig så jag tyckte det var en bra idé. Han önskar sig aldrig något, så då får jag välja vad han vill ha...

Jag hade gjort en smörgåstårta, det var en sak som han faktiskt önskade sig.
Det blev inte som jag tänkt mig *men det blir det nästan aldrig*.
Smörgåstårta kan man göra precis som man vill, ta det man tycker om och blanda hejvilt.


Det var det jag gjorde. Därav inget exakt 'recept'. Jag blandar till det ser bra ut, och i vanliga fall tills det smakar bra, men det kunde jag inte göra nu, eftersom jag inte har någon smak.


Vitt jättefranska. Jag använde nästan 1½ förpackning(!)

Fyllning 1:
bredbar leverpastej
skalad, utkärnad och fint skuren gurka
Turkisk yoghurt
salt och svartpeppar

Fyllning 2:
philadelphiaost
finhackad röd paprika
light créme fraiche
paprikapulver
persilja *jag ÄLSKAR att använda den frysta, smakar nästan som färsk*
fryst basilika
salt, svartpeppar

Fyllning 3:
hamburgerkött
pepparrotsvisp
light créme fraiche
fryst persilja

Fyllning 4:
*Den här fyllning blev ett hopkok av det jag hade hemma, för den blev lite liten och jag hade bara planerat att ha tre fyllningar*.

1 brk picnicbog sköljd och mosad
liiite fransk senap
liite majonäs
light créme fraiche
chilipulver
salt och svartpeppar

Spacklade den med en blandning av light créme fraiche och liite majonäs. *jag gillar inte smaken av majo men den gör att det blir lite fastare..

Garnering:
1 påse blandad sallad
röd paprika
machetesallade
rädisor
hamburgerkött
ost
rostbiff
gurka
Plommontomater
kruspersilja


Tror inte jag glömt något. Som sagt det är under arbetets gång som jag bestämmer hur jag ska göra och vad jag ska ha i så det är möjligt att jag glömt något men tror inte det...

Uppskattad. Det jag kände var att den var saftig så det var jag nöjd med iaf, eftersom jag inte kunde känna vad den smakade...

Sen gjorde jag en 'öltårta'. C är ju en stor ölfantast, så valet av tårta var inte så svårt.

Helst hade jag velat att den skulle stå men det projektet fick jag lägga ner när jag insåg hur instabil den skulle bli och hade inte tid och lust att göra om allt.

Jag gjorde två rulltårtor. Den ena i choklad fylld med lemoncurdgrädde, den andra vanlig rulltårta som jag fyllde med ett fluff av mörk choklad som är fylld med lemon/ginger. Sen rullade jag bara ihop dom till en gigantisk rulltårta. Spacklade med mjölksmörkräm, täckt med Sp om jag smaksatte med gräddkolaessens. Ölskummet är gjort av fluffy white frosting.
Jag tror inte det syns så mycket men jag har målat hela tårtan med guldfärg och perlglitter för att få en färg som, med mycket fantasi, påminner om 'ölfärg'. Dessutom så valde jag att göra ölmärket KUNG för att det var enklast..

Den var tydligen god. Inte så söt, lite syrlig, och det var det jag ville uppnå - Något sött som inte är alltför sött.

Det blev ett jättelångt inlägg med mycket bilder, men det uppvägs av att det har varit väldigt fattigt med bilder den senaste tiden..
Ska försöka bättra mig.

1 kommentarer:

ghoosthouse sa...

såg gott ut, man blir ju sugen.
Kram