----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Minima Black Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 26 Feb 2004 Updated by: Blogger Team ----------------------------------------------- */ /* Variable definitions ==================== */ /* Use this with templates/template-twocol.html */ body { background:#191919;background-image:url(http://i943.photobucket.com/albums/ad272/Mipsan/bkg22_2010-1.jpg);background-position: center; background-repeat:no-repeat; background-attachment: fixed; margin:0; color:#665700; font:x-small "Maiandra GD", Trebuchet, Verdana, Sans-serif; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; text-align: center; } a:link { color:#5e4241; text-decoration:none; } a:visited { color:#415e53; text-decoration:none; } a:hover { color:#6f3c1b; text-decoration:underline; } a img { border-width:0; } /* Header ----------------------------------------------- */ #header-wrapper { width:660px; margin:10 auto 20px; border:1px solid #ffffcc; } #header-inner { background-position: top; margin-left: auto; margin-right: auto; } #header { margin: 5px; border: 1px solid #ffffcc; text-align: center; color:#cccccc; } #header h1 { margin:5px 5px 0; padding:15px 20px .25em; line-height:1.2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; font: normal bold 200% 'Maiandra GD',Trebuchet,Verdana,Sans-serif; } #header a { color:#cccccc; text-decoration:none; } #header a:hover { color:#cccccc; } #header .description { margin:0 5px 5px; padding:0 20px 15px; max-width:700; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; line-height: 1.4em; font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Verdana, Sans-serif; color: #777777; } #header img { margin-left: auto; margin-right: auto; } /* Outer-Wrapper ----------------------------------------------- */ #outer-wrapper { background: #ffffcc; margin: 0 auto; padding: 40px; width: 700px; } #main-wrapper { width: 500px; float: left; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } #sidebar-wrapper { width: 200px; float: right; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } /* Headings ----------------------------------------------- */ h2 { margin:1.5em 0 .75em; font:normal bold 78% Georgia, Times, serif; line-height: 1.4em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#485e41; } /* Posts ----------------------------------------------- */ h2.date-header { margin:1.5em 0 .5em; } .post { margin:.5em 0 1.5em; border-bottom:1px dotted #ffffcc; padding-bottom:1.5em; } .post h3 { margin:.25em 0 0; padding:0 0 4px; font-size:140%; font-weight:normal; line-height:1.4em; color:#6f3c1b; } .post h3 a, .post h3 a:visited, .post h3 strong { display:block; text-decoration:none; color:#6f3c1b; font-weight:bold; } .post h3 strong, .post h3 a:hover { color:#665700; } .post-body { margin:0 0 .75em; line-height:1.6em; } .post-body blockquote { line-height:1.3em; } .post-footer { margin: .75em 0; color:#485e41; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Arial, Verdana, Sans-serif; line-height: 1.4em; } .comment-link { margin-left:.6em; } .post img { padding:4px; border:1px solid #ffffcc; } .post blockquote { margin:1em 20px; } .post blockquote p { margin:.75em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments h4 { margin:1em 0; font-weight: bold; line-height: 1.4em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color: #485e41; } #comments-block { margin:1em 0 1.5em; line-height:1.6em; } #comments-block .comment-author { margin:.5em 0; } #comments-block .comment-body { margin:.25em 0 0; } #comments-block .comment-footer { margin:-.25em 0 2em; line-height: 1.4em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; } #comments-block .comment-body p { margin:0 0 .75em; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .feed-links { clear: both; line-height: 2.5em; } #blog-pager-newer-link { float: left; } #blog-pager-older-link { float: right; } #blog-pager { text-align: center; } /* Sidebar Content ----------------------------------------------- */ .sidebar { color: #5e4241; line-height: 1.5em; } .sidebar ul { list-style:none; margin:0 0 0; padding:0 0 0; } .sidebar li { margin:0; padding-top:0; padding-right:0; padding-bottom:.25em; padding-left:15px; text-indent:-15px; line-height:1.5em; } .sidebar .widget, .main .widget { border-bottom:1px dotted #ffffcc; margin:0 0 1.5em; padding:0 0 1.5em; } .main .Blog { border-bottom-width: 0; } /* Profile ----------------------------------------------- */ .profile-img { float: left; margin-top: 0; margin-right: 5px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0; padding: 4px; border: 1px solid #ffffcc; } .profile-data { margin:0; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Arial, Verdana, Sans-serif; color: #485e41; font-weight: bold; line-height: 1.6em; } .profile-datablock { margin:.5em 0 .5em; } .profile-textblock { margin: 0.5em 0; line-height: 1.6em; } .profile-link { font: normal normal 78% 'Maiandra GD', Trebuchet, Arial, Verdana, Sans-serif; text-transform: uppercase; letter-spacing: .1em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { width:660px; clear:both; margin:0 auto; padding-top:15px; line-height: 1.6em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.1em; text-align: center; } -->

lördag, maj 09, 2009

Tårtan...

Jag glömde min kamera hos mamma så därför har jag inte lagt upp någon bild, men här kommer den nu =)



Hade inte så mycket tid på mig att göra den så det blev en liten 'fuskvariant'.

Fyllning 1 blev en chokladmousse med crisp. *bara att vispa ihop med mjölk och låta stå en stund*

Fyllning 2 blev vaniljvisp blandade med hallon som jag mosade lite lätt och lät som rinna av så att den inte skulle bli så lös. Däremot, eftersom jag gjorde samma dag som den skulle ätas så sparade jag spadet och hällde det över botten så att den skulle bli saftig iaf..

Fodrade tårtan med vispad grädde.

Sen är jag ju inte en konditor direkt och är inte alls hemma på det här med marsipan *tycker inte om det själv*, så jag trodde att mandelmassa var i princip samma sak som marsipan men det är det ju rakt inte. Så jag hittad ett recept på icas hemsida, hur man kunde göra marsipan av mandelmassa.
Man smälter 25 g smör och 1 dl vatten i en kastrull. sedan häller man i 1 dl vetemjöl. Rör sedan tills mjölet släpper från kanterna. Låt det svalna och riv ner 500g mandelmassa och 4 dl florsocker och rör till en smidig marsipan. Efter det kan man färga den och forma den som man vill. Jag använde pastafärg som inte är lika rinnigt som karmellfärg. Dessutom finns det mer nyanser och färger att välja bland. Försökte få en hallonröd färg och lyckades relativt bra men som sagt hade jag inte så mycket tid så det fick bli som det blev.

Sen färgade jag inte en liten bit i lila som blev lite marmorerade *syns tyvärr inte på bilden*, som jag gjorde två rosor av. bladen och de gula och röda blommorna har jag gjort på frihand så de är verkligen inte perfekta *men det ska ju inte blommor var heller*. I mitten av de röda la jag ätbara silverkulor och i mitten på de gula la jag såna pyttesmå hjärtan. *såna man köper färdiga i butik*. Sen tog jag vanlig pyntgelé och drog gröna streck.

Innan jag skulle kavla ut marsipanlocket hade jag läst många tips och råd hur man skulle få det att hålla ihop och hur man kunde föra över den till tårtan efter man kavlat ut den. Jag tror jag testade allt. Det var verkligen ingen piece of kaka! Den sprack och gick sönder hela tiden. Jag gjorde 4 försök. Hur jag lyckades *och tipset som funkade för mig*. Marispanen måste vara kall så det gäller att jobba snabbt. Sen hade jag lite florsocker på så att det inte skulle kladda, och sen kavlade jag ut den mellan två plastfoliebitar. Men det viktigaste insåg jag var att den skulle vara kall.

Den blev inte perfekt men den höll ihop och hamnade på plats.

Min brors fru var helt lyrisk över tårtan och man såg verkligen att hon njöt och tyckte den var supergod. Det gjorde dom andra oxå så jag blev oxå nöjd med resultatet.

När vi kom så hade mamma gjort sjömansbiff *supergott*. Vi har ju utökat familjen lite och mamma har inte så stort kök så vi gjorde ett litet bord som vi ställde brevid till ungarna så dom fick äta själva.

I övrigt så fick min mamma tre (!) par sommarskor av mig och min familj, då dom har hade rensat förrådet och råkat kasta alla hennes sommarskor.
Sen fick hon och sambo biljetter för att se Joe Laberos *eller hur han stavar* show.
Och sen *som börjar bli tradition eftersom hon går ner i vikt hela tiden och behöver det*, så fick hon presentkort på Lindex..

Kvällen var bra och ungarna fick sockerkickar eftersom dom nästan aldrig äter sötsaker så dom klättrade på väggarna nästan.

2 kommentarer:

ghoosthouse sa...

Jätte fin tårta gumman, du kanske skulle satsa på att blir konditor istället. Jag hade skickat ett sms till din mor men du sa sen att hon aldrig tittar på mobilen, men nu känns det lite sent att gratta men hon kanske läser det här istället. Grattis igen Lisa.
Ha det så bra så hörs vi när vi kommer hem
Kram på dig och din familj

Anonym sa...

hur fin tårta som helst !